Nazicht van je scooter

SYM staat voor betrouwbaarheid. Maar die kunnen we enkel garanderen als je zelf ook goed voor je scooter zorgt. Deze tips en tricks helpen je alvast vooruit om jouw tweewieler in topconditie te houden.

Je voertuig op tijd en stond nakijken is belangrijk voor jouw veiligheid en die van andere weggebruikers. Hoewel SYM-scooters uitblinken qua gebruiksgemak en onderhoudsvriendelijkheid, houd je deze zaken ook zelf best in de gaten.

Extra aandacht voor de banden

Je banden zijn je enige contactpunten met het asfalt, en dus is een goede grip erg belangrijk. Controleer daarom minstens om de twee maanden je bandendruk en aarzel niet om extra te controleren als je denkt dat er een lek is. Kijk in dat geval zeker ook het loopvlak van je banden na op nagels, glasscherven, of andere scherpe voorwerpen die je band kunnen beschadigen. Respecteer zeker de correcte bandendruk, want in tegenstelling tot sommige fabeltjes geeft een plattere band niet meer grip in de regen, terwijl een te hard opgeblazen band je verbruik niet zal verminderen.

Is de bandendruk correct? Check dan ook even de profieldiepte. De minimale profieldiepte is aangegeven met een controlestreepje aan de zijkant van de band en een extra stukje rubber in het profiel. Als de minimumdiepte overschreden is, ga dan langs bij je dealer voor een nieuwe band. Rijden met te hard afgesleten banden is niet enkel gevaarlijk, maar ook strafbaar.

Oliepeil en oliekleur

Controleer minstens om de 3 maanden je oliepeil langs het kijkgaatje op je motorblok of via de peilstok. Hierbij is het niet enkel belangrijk dat er voldoende olie in het motorblok zit, maar ook dat de kleur van de olie varieert van goudgeel (nieuwe olie) naar zwart (gebruikte olie). Als dit niet klopt, neem dan contact op met je dealer.

Remmen!

Minstens even belangrijk als de banden en het motorblok, zijn de remmen. Je dealer kijkt bij elk onderhoud de staat van de remblokken en de remvloeistof na, maar ook jij kan hier een oogje in het zeil houden. 

Voor de remblokken volstaat een visuele inspectie. Zit er nog voldoende gesinterd materiaal op de metalen remplaatjes? Je kijkt hiervoor in de richting van de remschijf, tussen de remklauw. Aan het kleurverschil tussen de materialen van de remblokjes kan je de resterende levensduur van de remblokjes inschatten. Wacht niet tot het allerlaatste moment om ze te vervangen, want dat kan je reminstallatie beschadigen of oververhitten, en je kan zelfs een tekort aan remkracht ervaren.

De remvloeistof hou in de gaten via het doorzichtige reservoir aan de remhendel, en bij de pomp van de achterrem. Deze vloeistof moet helder zijn en het peil zal langzaam dalen naargelang de slijtage van je remblokken. De vloeistof zit immers in een gesloten reservoir. Als je een plotse daling of luchtbelletjes ziet, weet je dat het reservoir niet langer afgesloten is en neem je best contact op met je dealer.

Tot slot controleer je op tijd ook de verlichting, en daarmee zijn alle essentiële onderhoudspunten afgetoetst. Veilige rit!